The work consists of different musical characters. It opens and closes with a lyrical, quasi tonal melodic line played by the oboe. The central part is a three-voice canon, set in hocket technique. The material consists of chords that change one pitch at a time every other bar. The top note of each chord remains the same within each passage, resulting in quasi repetitive music, reminiscent of minimal and pop music. The chords appear three times in each bar in three different orchestral groups. This repetitive passage is interrupted at calculated moments throughout the composition by different characteristics: these characteristics are framed within the main character producing a strange- in Dutch vreemd- effect. The combination of these two words produced the title. One of the interrupting characteristics is formed by a succession of Dutch protestant church hymns and folk songs, which were subjectively distilled during the process of composing. Vraimed was commissioned by the Ricciotti Ensemble and conductor Gijs Kramers. It was performed during several concerts of Riccotti during their autumn 2008 tour in The Netherlands.
​
NEDERLANDS
Het werk bestaat uit verschillende muzikale karakteristieken. Zo opent en sluit het af met een lyrische, quasi tonale melodielijn in de hobo. Het meest in het oogspringende is het centrale gedeelte met een repetitief karakter. Het is een in hoketustechniek gecomponeerde driestemmige canon. Het materiaal van deze canon bestaat uit akkoorden die om de zoveel maten veranderen, zonder dat echter in een gegeven passage de bovenste noot verandert, wat het repetitieve element versterkt. De akkoorden komen iedere maat driemaal in drie verschillende orkestgroepen voor. Deze repetitieve hoofdpassage wordt vervolgens onderbroken op gezette momenten in de compositie door andere karakteristieken: het zijn karakteristieken die zijn ingelijst, in het Engels ‘framed’, wat samen met de vervreemdende werking ervan de titel verklaart. Eén van deze karakteristieken is gevormd door aan elkaar geregen citaten van kerkgezangen en Nederlandse volksliedjes die tijdens het componeerproces verder gefilterd zijn door de subjectiverende zeef van de componist. Het werk is gecomponeerd in opdracht van het Ricciotti Ensemble en diens dirigent Gijs Kramers.