top of page

String Quartet No. 1

Year of composition: 1996-98

Duration: 16’

Premiere: Doelen String Quartet, Amstelkerk Amsterdam, Netherlands, Januari 21, 2001

Prize: First prize Martirano Composition Award, University of Illinois, US

Recording: Doelen Quartet Etcetera KTC 1339, 15 Oct 2007

More information on String Quartet No.1 available here

Rotterdam String Quartets Etcetera Records

This composition is inspired by the haunting poetic beauty of panoramas of sinful mankind depicted by Dutch artist Hiëronymus Bosch. In his paintings about the Last Judgements, the depiction of Heaven only takes about five percent of the paintings' total space, the rest is left for Hell.

In those 95 percent of space the artist has total freedom to use his imagination to show the horrors of Hell. The terrors of all sorts of disgusting creatures torturing the "fallen men" are shown in an uncensored version to the audience. In his painting The Garden of Delights (ca. 1500) he must have unconsciously been so enraptured by the sensuous appeal of the flesh that the images he coined tend to celebrate what they are meant to condemn. It interests me how in general the evil in existence, the morbidity and wickedness, speaks more to the human imagination than the good.

This string quartet is composed without any before made plans about structure, form, pitches or whatever parameter. It is written rücksichtslos in an angry-chromatic style. With the sound as a result of mathematic models and systems of Modernism between the ears, the monsters come crawling through the pencil to the five lines on paper. Two years before the final version this resulted in a twenty-minutes piece without a head or tail (actually some of Bosch' monsters don't have this either) with which I was not satisfied; it had no form and so I thought it didn't make sense.

Later the piece was cut into short phrases and gestes which were restructured and new material in the same style was added. The final version of the quartet is built up by over thirty fragments of different sizes (three seconds to half a minute) and characteristics although most of them are agressive and angry characters. Duration of the work is ca 16 minutes.

With this work Edward Top was awarded first prize in the 2003 Salvatore Martirano Memorial Composition Award Competition at the University of Illinois, USA.

The work is recorded on CD by the Doelen Quartet, released by Etcetera (KTC 1339).

 

REVIEW

URBANA- "A Dutch composer has won the seventh annual Salvatore Martirano Memorial Composition Award at the University of Illinois.

Edward Top of Aalten in the Netherlands will receive $1,000 and a performance of his winning composition, String Quartet, by the UI Graduate String Quartet at the Martirano Award Concert at 7:30 p.m. Sept.24 at the Krannert Center for the performing arts.

Top will be present for the concert, and a reception for him will follow. Top began playing the violin at age 8. From 1990 to ’99, he attended the Rotterdam Conservatory, where he graduated with honours. Top describes his String Quartet as being inspired by the "haunting poetic beauty" found in the paintings of Dutch artist Hieronymus Bosch." the Urbana News-Gazette, September 19, 2003

NEDERLANDS

Strijkkwartet #1 is geïnspireerd op de achtervolgende schoonheid van panorama’s van de zondige mens afgebeeld door de schilder Hiëronymus Bosch.

In zijn schilderijen van het ‘Laatste Oordeel’neemt de afbeelding van de hemel slechts zo’n vijf procent van de totale ruimte van het schilderij in beslag, de rest is voor de hel.

In deze 95 procent heeft de kunstenaar de ruimte en kan hij zijn fantasie de vrije loop laten om de verschrikkingen van de hel te laten zien. De gruwelijke handelingen van allerlei afschuwelijke creaturen die de verdoemden martelen worden aan de beschouwer getoond in een ongecensureerde versie. In zijn schilderij de Hof der Lusten (ca.1500) moet hij onbewust zo bezeten zijn geweest van de sensuele aantrekkingskracht van den vleze, dat hij de beelden die aan zijn brein ontsproten lijkt te omarmen in plaats van te veroordelen. Het interesseert me hoe over het algemeen de slechtheid van het bestaan, het morbide en kwaadaardige, meer tot de menselijke verbeelding spreekt dan het goede.

Dit strijkkwartet is gecomponeerd zonder een van te voren uitgedacht plan over de structuur, de vorm, de toonhoogten of wat voor parameter ook. Het is rücksichtslos geschreven in een kwade chromatische stijl. Met de klank afkomstig van mathematische modellen en systematiek van het Modernisme tussen de oren, komen de monsters uit het potlood op de vijf lijnen op papier gekropen. Twee jaar voor de uiteindelijke voltooiing van het werk resulteerde dit in een twintig minuten durende compositie zonder kop of staart (zoals sommige monsters van Bosch geen kop of staart hebben) waarover ik niet tevreden was; het had geen vorm en dus vond ik het niet geslaagd. Later is het stuk in korte frases en gestes gehakt die weer opnieuw gestructureerd werden in de totaalvorm samen met nieuw toegevoegde elementen in dezelfde stijl. De uiteindelijke versie van het kwartet is opgebouwd uit meer dan dertig segmenten van verschillende grootten (van drie seconden tot een halve minuut) en karakteristieken hoewel de meesten over het algemeen agressief van karakter zijn. De lengte van het stuk is ca 16 minuten.

Met dit werk werd de eerste prijs behaald in de '2003 Salvatore Martirano Memorial Composition Award Competition' van de Universiteit van Illinois in de VS.

bottom of page