Haywain
for saxophone quartet
Year of composition: 2012
Duration: 15’
Commissioned by the Rascher Saxophone Quartet
Premiere: November Music Festival, ‘s-Hertogenbosch,
Netherlands, 10 Nov. 2012
Radio broadcast on the Concertzender November Music 2012 #7,
Commissioned by and dedicated to the Raschèr Saxophone Quartet with financial support of November Music ‘s-Hertogenbosch and the Jheronimus Bosch 500 Foundation, The Netherlands.
The work is based on the triptych with the same name-De Hooiwagen in Dutch - of medieval artist Hieronymus Bosch. The left panel shows several sequences of the early lives of Adam and Eve in the Garden of Eden, while angels fall from the heav- ens in the shape of insects and reptiles. The right panel shows how sinners are tor- tured and brought into Hell by demons and devils. These two opposite panels are connected through the main, central panel. It depicts a procession of a mob of sin- ners storming a hay wagon as the almighty God looks down from a distance.
The allegories and symbols that refer to human sin and morality in the work are meaningful musically in the quartet. The work consists of capricious phrases in uni- rhythm and built from parallel clusters, organized into a fragmented structure. I call this technique of composing colloquialism, as it is roughly derived from colloquial human speech; the subtitle at the top of page one is ‘bickering sinners’.
Just like in my String Quartet #1, also inspired by the work of Bosch, in Haywain slow chorales interrupt the hectic music, as if we hear, with difficulty, a music from a distant past.
The work was commissioned by the wonderful Raschèr Saxophone Quartet, who will perform the world premiere of the work on November 10, 2012 during the November Music Festival in Den Bosch, The Netherlands. Den Bosch, or, ‘s- Hertogenbosch, is the city where Hieronymus Bosch was from.
Edward Top 2012
REVIEW
“The music is disturbing, raw, full of violence, and yet also gentle with elegiac parts. Shrill tones, reminiscent of sirens or hyena laughter alternate with cantabile passages and the silent hissing of the four instruments.” Cornelia Addicks, Schwaebische (Germany), 9 January 2013
NEDERLANDS
Het werk is gebaseerd op het drieluik met dezelfde naam-De Hooiwagen in het Nederlands - van middeleeuwse kunstenaar Jeroen Bosch. Het linker paneel toont verschillende taferelen van het leven van Adam en Eva in de Hof van Eden, terwijl engelen uit de hemel vallen in de vorm van insecten en reptielen. Het rechter paneel toont hoe zondaars worden gemarteld en de hel ingesleept worden door demonen en duivels. Deze twee tegengestelde panelen worden met elkaar verbonden via het centrale paneel. Hier is een optocht te zien van een menigte van zondaars die een hooiwagen bestormen terwijl de almachtige God van een afstand op het tafereel neerkijkt.
De allegorieën en symbolen die verwijzen naar de menselijke zonde en moraal in het werk zijn muzikaal betekenisvol in het kwartet. Het werk bestaat uit grillige muzikale flarden in uni-ritme, die opgebouwd zijn uit parallelle clusters. Deze korte gestes zijn georganiseerd in een gefragmenteerde structuur. Ik noem deze techniek van componeren colloquialisme (spreektaal), daar het min of meer is afgeleid van informele menselijke spraak. De subtitel bovenaan blazijde één verluidt: 'bekvechtende zondaars'.
Net als in mijn Strijkkwartet # 1, ook geïnspireerd door het werk van Bosch, onderbreken in Haywain langzame koralen de hectische muziek, alsof we, met moeite, een muziek uit een ver verleden waarnemen.
Haywain werd gecomponeerd in opdracht van het fantastische Raschèr Saxofoonkwartet, die de wereldpremière op 10 november 2012 tijdens het November Music Festival in 's-Hertogenbosch ten gehore brengen. 's-Hertogenbosch, of, Den Bosch, is de stad waar Jeroen Bosch vandaan kwam.