camera obscura: dark chamber
for chamber orchestra
ob trp perc pno str: 44221 (or 88442)
Duration: 18’
Year of composition: 2015
To the memory of my father Marten Gerard Top
Commissioned by the Vancouver Symphony Orchestra.
Premiere: Vancouver Symphony conducted by Gordon Gerrard April 26, 2015 Orpheum Annex, Vancouver, Canada
The title is in remembrance of my father Marten Top, an avid photographer. My father found meaning in the exacting nature that photography requires, in contrast to reproducing an unpredictable and capricious real world. The camera obscura can be compared to a place in the mind where images are created through imagination. Its Latin origin of a "dark chamber" harkens memories of our childhood spent in a dark room, eagerly anticipating the images that would appear on the blank photo-paper soaking in the fixative liquid. It is this process in reverse that I have attempted to approach musically in this work for string ensemble: beginning with tangible motives that soon dissolve.
camera obscura: dark chamber has three movements. The second and third consist of a slightly varied repetition of the first movement, where the third is the longest of the three and the first the shortest. The second movement has a subtitle: Now the Day is Leaving Us, and uses a bedtime song my father used to sing, which I am now singing for my own son.
The work has been composed as the final commission as Composer-in-Residence with the Vancouver Symphony and will be premiered as part of the VSO New Music Series Symphony at the Annex on April 26, 2015 at the Orpheum Annex in Vancouver, Canada.
​​
REVIEW
“fellow VSO emeritus Edward Top presented the world première of his three movement work camera obscura: dark chamber. One always likes Top’s inspirations and his patent honesty and consistency in presenting his craft. Here, inspired by his father’s photography, the composer has created a powerful primal expression of family angst. Top combines mixed and complex meter to enhance his penchant for “tangible motives that soon dissolve” which are used as a metaphor of his childhood experiences in the dark-room. The metaphor is enticing, and Top has chosen to amplify the angst by abstaining from using a hyper-meter to govern his metrical changes. The composer has consistently experimented with types of skittering or pulsating echo effects.”
Kate Mackin, Vanclassicalmusic.com - 2015
​
Nederlands
De titel is ter nagedachtenis aan mijn vader Marten Top, een fervent fotograaf. Meer nog dan de onvoorspelbare en intimiderende alledaagse werkelijkheid die hij vastlegde, was mijn vader geïnteresseerd in de technische en gedisciplineerde aard van fotografie en in de schoonheid van het beeld. De camera obscura kan vergeleken worden met een plaats in de geest waar afbeeldingen worden gemaakt via de verbeelding. De Latijnse oorsprong van een "donkere kamer" roept herinneringen op aan onze jeugd in de donkere kamer, waar we nieuwsgierig uitkeken naar de beelden die we, na onderdompeling in het fixeerbad, langzaam op het blanke fotopapier zagen verschijnen. Dit proces heb ik geprobeerd muzikaal te benaderen, maar dan in omgekeerde volgorde, zodat concreet opgezette muzikale beelden telkens weer vervagen.
camera obscura: dark chamber heeft drie delen. Het tweede en derde deel bestaan uit een enigszins gevarieerde herhaling van het eerste deel, waar het derde het langst is van de drie en het eerste het kortst. Het tweede deel heeft als ondertitel Now the Day is Leaving Us, en maakt gebruik van een slaapliedje dat mijn vader altijd zong en ik nu zelf voor mijn eigen zoontje zing.
Het werk werd gecomponeerd als laatste opdracht als Composer-in-Residence van het Vancouver Symphony Orchestra. De premiere vindt plaats tijdens de nieuwemuziekserie van het VSO Symphony at the Annex op 26 april 2015 in de Orpheum Annex in Vancouver, Canada.
Edward Top
2015