top of page

A Storm is Blowing from Utopia

for piccolo, vibraphone, piano and contrabass

In four movements

Year of composition: 2011

Duration: 21’

Commissioned by the Doelen Ensemble

Premiere: De Doelen Rotterdam, Netherlands, 17 March 2011

In four movements:

I. Beneath a frozen Sky (Onder een bevroren hemel) is from Werner Herzog’s film Encounters at the End of the World. Diving underneath feet-thick ice in Antarctica where no man has ever been, peculiar sea stars, shells, fish and creatures are moving on the sea bottom as the amazing ceiling of coloured, illuminated ice spans above them.

II. An Avalanche of Light (Een lawine van licht) is a title I found suitable for the unison melody in this exhilarating movement that gets faster and faster.

III. The Abyss of History (De afgrond van de geschiedenis) is about the British-Empire's decline after (unsuccessfully) attempting to claim the South Pole. As there were no more trophies to be claimed for the British Crown further south of the South Pole, from here on the Empire started declining into the abyss of history (Herzog). Musical elements from history are brought back to the present. This movement is a tribute to the departed glory of the city I have called home for years, London.

IV. The Moral Soundscape (Het morele klankschap) is an interpretation of the book of Sam Harris The Moral Landscape. In the book a mountainous landscape is presented where peaks and valleys correspond with human happiness and tragedy. Musically these peaks and valleys are presented as modal pitches that have a fixed register. Along with the changing modality of the material, the musical landscape (soundscape) changes.

 

 

"The storm of progress

In the previous century, whilst philosophizing art, literature and their relationship to society, Walter Benjamin discovered a fine description of Angelus Novus, a painting of Paul Klee. In it, Benjamin pictures the angel of history. With ‘his face turned toward the past’, he perceives a chain of events like ‘one single catastrophe which keeps piling wreckage upon wreckage and hurls it in front of his feet. The angel would like to stay, awaken the dead, and make whole what has been smashed. But a storm is blowing from Paradise', Benjamin writes. And it blows with such violence that ‘it has got caught his wings so the angel can no longer close them. This storm irresistibly propels him into the future to which his back is turned, while the pile of debris before him grows skyward. This storm is what we call progress,' Benjamin concludes. Surrender to the storm Edward Top raises from Utopia, raging in piccolo, percussion, piano and contrabass." Huib Ramaer

(Walter Benjamin: Theses on the Philosophy of History)

NEDERLANDS

In vier delen

I. Onder een bevroren hemel komt uit Werner Herzogs film Encounters at the End of the World. Duikend onder metersdik ijs in Antarctica, waar nog nooit iemand is geweest, bewegen bijzondere zeesterren, schelpen, vissen en wezens zich over de zeebodem terwijl het verbazingwekkende plafond van gekleurd, verlicht ijs erboven prijkt.

II. Een lawine van licht is een titel die ik geschikt vond voor de unisonomelodie in dit opwindende deel dat steeds sneller wordt.

III. De afgrond van de geschiedenis gaat over de teloorgang van het Britse Rijk na een (tevergeefse) poging om de Zuidpool te claimen. Omdat er verder ten zuiden van de Zuidpool geen trofeeën meer konden worden geclaimd - voor de Britse Kroon - begon het rijk vanaf dit punt af te dalen naar de afgrond van de geschiedenis (Herzog). Muzikale elementen uit de geschiedenis worden teruggebracht naar het heden. Dit deel is een eerbetoon aan de overleden glorie van de stad die ik al jaren mijn thuis noem, Londen.

IV. Het morele klankschap is een interpretatie van het boek van Sam Harris The Moral Landscape. In het boek wordt een bergachtig landschap gepresenteerd waar pieken en dalen corresponderen met menselijk geluk en tragedie. Muzikaal worden deze pieken en dalen gepresenteerd als modale toonhoogtes met een vast register. Samen met de veranderende modaliteit van het materiaal verandert het muzikale landschap (soundscape).

 

"De storm van de vooruitgang

Filosoferend over kunst, literatuur en hoe die zich verhouden tot de maatschappij, kwam Walter Benjamin in de vorige eeuw tot een fraaie beschrijving van Angelus Novus, een schilderij van Paul Klee. Benjamin zag er de engel van de geschiedenis in. 'Het gelaat op het verleden gericht' ziet hij waar wij een kettingreactie van gebeurtenissen in zien als 'een enkele catastrofe die wrak op wrak stapelt en ze voor zijn voeten werpt'. De engel wil blijven, hij wil de doden tot leven wekken en helen wat vernietigd is. 'But a storm iis blowing from Paradise', schrijft Benjamin. En die blaast met zo'n geweld in zijn vleugels dat de engel ze niet meer kan sluiten. 'This storm irresistibly propels him into the future to which his back is turned, while the pile of debris before him grows skyward.' Zo'n storm, dat noemen wij 'vooruitgang', besluit Benjamin. Geeft u zich over aan de storm die Edward Top laat woeden vanuit Utopia, voortrazend

in piccolo, slagwerk, piano en contrabas." Huib Ramaer

(Walter Benjamin: Theses on the Philosophy of History)

bottom of page