top of page

Fugue States
for saxophone quartet and orchestra

sax qt [sop. alt. ten. bar.], 3[2fl,1pic]23[2cl,1bcl]3[2bn,1 cbn]/4231/T/2perc/hp/pno/str

Duration: 25’

Year of composition: 2013

Premiere: Raschèr Saxophone Quartet, Vancouver Symphony, conducted by Bramwell Tovey, January 20, 2014, Orpheum Theatre, Vancouver, Canada

Neon Lights out of focus © photo credit Edward Top

A rare psychiatric disorder called fugue state is characterized by temporary dissociative amnesia, which usually involves unplanned travel or wandering. After recovery, previous memories return, but there is complete amnesia for the fugue episode.

This work tries to convey the unnerving feeling of uprooting an individual’s memories and even their personality. The fugue state of mind, confusion and dislocation is transcribed into a sound world likened to an image that becomes out of focus. It is a hyper-condensed realisation of the musical form of fugue, where, instead of successively entering phrase after phrase, the main motive enters beat after beat in the different instruments. This can be clearly heard in the four saxophones at the beginning of the piece, later extended in the orchestra. It is a technique inspired by modern recording techniques such as electric-guitar delay effects creating a spatial-echoing sound that my wife refers to as a musical 3D-effect.

Fugue States is a departure from the style of my previous works in which I longed to hurl a multitude of styles and complexity at the audience. I have turned to a simpler musical language with an economical use of material.

The work has been composed during my tenure as Composer-in-Residence with the Vancouver Symphony and was premiered during the first edition of the Vancouver Symphony New Music Festival in January 2014 at the Orpheum Theatre in Vancouver, Canada. It is written for the Raschèr Saxophone Quartet and VSO conducted by Music Director Bramwell Tovey.

REVIEW

“Edward Top’s Fugue States for Saxophone Quartet and Orchestra featured the Raschèr Saxophone Quartet based in Germany. It is not often that you see a bent (as opposed to a straight soprano sax that resembles a silver plated oboe or clarinet) soprano saxophone.

Top explained that his composition (about a mental malady called Fugue States in which those who suffer it have memory lapses) was based on the first five notes of the scale (…) had me on the edge of my seat as I attempted to figure out which section of the orchestra was playing those five notes.” Alex Waterhouse-Haywards, blog January 2014

NEDERLANDS

De zeldzame psychiatrische aandoening dissociatieve fugue (dissociatieve vlucht) wordt gekenmerkt door identiteitsproblemen en tijdelijk geheugenverlies, waar de patient vluchtgedrag vertoont. Na herstel komen vorige herinneringen terug maar er blijven gaten in het geheugen waar de patient zich niet van bewust is. Dit werk probeert het zenuwslopende gevoel van herinnerings- en zelfs persoonlijkheidsontworteling te verklanken. De dissociatieve fugue, de verwarring en dislocatie, worden overgebracht naar een klankwereld die vergeleken kan worden met een beeld dat onscherp wordt. Het is een hyper-gecondenseerde verwezenlijking van de muzikale vorm van de fuga, waar, in plaats van het frase na frase inzetten, het subject tel na tel en telkens in een ander instrument begint. Dit is duidelijk te horen in de vier saxofoons aan het begin van het stuk wat later uitwaaiert naar de verschillende groepen in het orkest. Het is een techniek die zijn inspiratie vindt in moderne opnametechnieken zoals elektrische-gitaar delay-effecten die een ruimtelijk echo geluid creëren. Mijn vrouw verwijst hiernaar als een muzikaal 3D-effect.

Het motief dat keer op keer herkenbaar de kop opsteekt in het werk is gebaseerd op het Nederlandse kinderliedje ‘Driemaal drie is negen’.

Met Fugue States laat ik mijn vroegere stijl van pluralisme en complexiteit achter me en heb me gericht op een eenvoudiger muzikale taal met een economisch gebruik van materiaal.

Het werk is gecomponeerd tijdens mijn driejarige aanstelling als composer-in-residence bij de Vancouver Symphony Orchestra en ging in première tijdens de eerste editie van het Vancouver Symphony New Music Festival in januari 2014 in het Orpheum Theatre in Vancouver, Canada. Het is geschreven voor, en uitgevoerd door het Raschèr Saxofoonkwartet en de VSO olv chefdirigent Bramwell Tovey.

Edward Top, Vancouver 2014

bottom of page